Ho diem, ho fem, i ho farem
17.07.2010 | 10.08 h
Esquerra vam votar ahir a la tarda a favor de la resolució presentada pel president de la Generalitat de Catalunya en rebuig de la sentència del Tribunal Constitucional, perquè votar una altra cosa o inhibir-se respecte del que va ratificar el poble de Catalunya seria per nosaltres posar-se a l’alçada del Tribunal Constitucional i Esquerra sempre hem respectat la voluntat i el dret de decidir del poble de Catalunya, qui no ho fa és el Tribunal Constitucional ni l’Estat.
Esquerra som gent respectuosa, però ja hem dit que
no acatem, que no ens sotmetem ni ens subordinem a la relació desigual i jeràrquica que consagra la sentència del Tribunal Constitucional, perquè el nostre full de ruta és la relació entre iguals, la relació entre dos estats. El Ple d'ahir per a la resta de grups del catalanisme havia de ser un Ple només de declaracions i de gestos simbòlics com a molt, però nosaltres vam dir que calia ‘respondre a
l’Ara què? que centenars de milers de persones van adreçar-nos a les formacions polítiques avui fa una setmana.
Per això i perquè ens hi hem compromès amb la gent que vol fer un pas endavant, Esquerra va presentar una proposta de resolució per desenvolupar un marc democràtic propi per desenvolupar les capacitats i necessitats dels treballadors i treballadores, de les persones emprenedores, de la nostra gent a les viles i a les ciutats, per eixamplar i consolidar el nostre propi estat del benestar, la nostra identitat nacional, les nostres infraestructures, el nostre dret, les nostres institucions i arquitectura institucional i territorial.
Per primera vegada en la història del Parlament es va plantejar i es va posar a votació el full de ruta cap a la independència per sotmetre a referèndum aquest horitzó nou a decisió lliure i voluntària del poble de Catalunya, perquè el Parlament iniciï un procés democràtic perquè Catalunya assoleixi la seva independència com estat de dret, democràtic i social integrat a la Unió Europea. Vaig concloure la meva intervenció dient solemnement que ‘avui comencem a caminar de nou, i no en solitari, a tres quarts de set de la tarda sis dies després. Aquest Parlament és lliure i està legitimat per fer-ho. Siguem nosaltres lliures per fer-ho. Lliure d’actuar i de decidir per nosaltres mateixos, sense pors, amb el cap sempre fred, amb les mans lliures i la mirada llarga i generosa. Visca Catalunya lliure!’
Dibuixem el full de ruta, triem el moment oportú per explicitar-lo i per començar a executar-lo, ho fem i ho farem. Esquerra compleix, i si som més forts després de les eleccions, i si som decisius, l'executarem.
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ SOBRE LA SENTÈNCIA DEL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL SOBRE L’ESTATUT D’AUTONOMIA I PER LA INDEPENDÈNCIA NACIONAL
La sentència emesa pel Tribunal Constitucional sobre l’Estatut d’Autonomia de Catalunya el 28 de juny de 2010 suposa una retallada molt significativa d’aspectes fonamentals d’aquesta norma jurídica ratificada en referèndum per la ciutadania el 18 de juny de 2006. La declaració d’inconstitucionalitat de la totalitat o part de catorze articles i la restricció interpretativa sobre vint-i-sis més modifica en els aspectes fonamentals l’Estatut que la ciutadania de Catalunya va aprovar.
El 30 de setembre de 2005 el Parlament de Catalunya va aprovar una proposta d’Estatut d’Autonomia que definia Catalunya com a nació en el seu articulat, establia una carta de drets i deures, garantia la bilateralitat de les institucions catalanes amb les de l’Estat, codificava les competències de la Generalitat i n’ampliava el seu abast, instaurava un sistema de finançament just d’acord amb les aportacions de Catalunya a la hisenda del conjunt de l’Estat, permetia la participació i presència de la Generalitat en els organismes de l’Estat i davant la Unió Europea i establia una descentralització del poder judicial. La tramitació posterior a les Corts Generals va comportar una alteració important del text aprovat al Parlament, amb una retallada significativa que diluïa els objectius de la proposta catalana. La ciutadania de Catalunya, malgrat tot, va ratificar en referèndum l’Estatut aprovat a les Corts Generals, i des d’aquell moment, el Parlament de Catalunya ha treballat pel seu desplegament i defensa.
Quatre anys més tard de la ratificació de l’Estatut per part de la ciutadania de Catalunya, la sentència del Tribunal Constitucional declara la incompatibilitat de la voluntat expressada pel poble de Catalunya amb la Constitució. Ataca la base del nou marc de relacions entre Catalunya i Espanya que representava el nou estatut. La sentència deixa per l’Estat la tutela efectiva de l’autonomia política de Catalunya, deixant clar en tots els casos que l’última instància és sempre l’àmbit estatal, qui té la darrera paraula, incloent-hi els àmbits exclusius de la Generalitat. Amb aquesta decisió, s’exclou la voluntat de ser i decidir del poble de Catalunya del marc jurídic i constitucional espanyol. La sentència no reconeix Catalunya com a nació a tots els efectes ni que el poble de Catalunya pugui decidir, el clam de centenars de milers de persones que ens vam manifestar a Barcelona el dia 10 de juliol.
Aquest fet situa el Parlament de Catalunya en la necessitat de defensar les decisions preses pel poble de Catalunya, de qui n’emana el poder i la representació polítiques, i obliga al conjunt d’institucions, societat i forces polítiques catalanes a plantejar un nou horitzó basat en el dret del poble de Catalunya a decidir lliurement el seu futur, sense cap altre límit que la seva voluntat expressada de forma lliure, democràtica i pacífica.
Per tot allò exposat anteriorment, el Grup Parlamentari d'Esquerra Republicana de Catalunya presenta la següent
PROPOSTA DE RESOLUCIÓ
1. El Parlament de Catalunya manifesta el seu rebuig a la vulneració de la voluntat popular que suposa la sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut d’Autonomia, i considera que amb aquesta decisió les institucions de l’Estat han exclòs la voluntat expressada pel poble de Catalunya del marc constitucional espanyol.
En conseqüència, acorda no acatar la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut. 2. El Parlament de Catalunya fa seu el clam de la ciutadania de Catalunya pels carrers de Barcelona el proppassat 10 de juliol “Som una nació, nosaltres decidim” i constata que la llibertat i les aspiracions d'autogovern de Catalunya no tenen cabuda en el marc constitucional espanyol. El camí cap a l'autogovern en el marc de l'Estat espanyol ha arribat a la seva fi, i malgrat els avenços aconseguits en els darrers trenta anys d'autonomia,
ara és el moment d'exercir el dret a l’autodeterminació. 3.
El Parlament de Catalunya manifesta la seva voluntat d’iniciar un procés democràtic per tal que Catalunya assoleixi la seva independència nacional i es constitueixi en un estat independent, de dret, democràtic i social integrat a la Unió Europea, mitjançant la celebració d’un referèndum on aquest nou horitzó sigui sotmès a decisió lliure i voluntària del conjunt del poble de Catalunya. En aquest sentit, el Parlament acordarà i pactarà el procediment, convocatòria i règim d'aquest referèndum d'acord amb els estàndards internacionals.
:: Comentaris
Roger Vilà Padró (Santa Coloma de Farners) 17.07.2010 | 14.12 h
Aquests dies tan importants i, alhora, tan complicats, Esquerra està prenent bones decisions. No afluixeu, Anna. Vivim un moment que pot ser molt transcendental, i Esquerra ha de marcar un camí i seguir-lo passi el que passi. Segurament ningú no ens hi acompanyarà per ara, però és l'únic camí que pot dur el país cap a alguna banda. Ànims.
Raimon Soler i Becerro (Vilafranca del Penedès) 17.07.2010 | 16.46 h
Molt bé. "No ai nada más que desir..." que deia aquell.
Teresa Grau Ros (Barcelona i Torà) 18.07.2010 | 18.28 h
Una estudiant de 2n d'economia del Kirguizistan, em va dir, dues vegades, que, segons la seva opinió, Catalunya mai no seria independent. Li responc des d'aquí que, segons la meva opinió, ho serà, si les persones que viuen aquí i poden votar, volen fer-ho possible. Bema, quan acabi els estudis, vol treballar d'economista al seu país.
Joan Segura Riusj (Olesa de Montserrat) 18.07.2010 | 20.48 h
Ara es la hora Catalans. Visca E.R.C. Visca Catalunya Lliure
Fran (Sant Sadurní) 18.07.2010 | 22.49 h
Molt bè A part de la per mi incomprensible oposició a la ILP, és cert que aquests darrers dies s'està marcant un terreny i un camí força clars. Espero que el seguim. I espero que insistim per activa i passiva que s'han acabat els tripartits (i, naturalment, que després ho complim). L'única opció per tornar a fer president l'exministre espanyol retallador de l'Estatut (tant o més que el Mas) seria que li agafés un sobtat atac autodeterminacionista, i ja es veu que no serà així. Si no deixem això ben clar, si no hi insistim, si no prenem un compromís solemne i conseqüent que ja no volem tractes de govern amb els socialistes, que el tripartit és una fórmula més caducada que un iogurt del segle passat... ens la fotrem. Fa temps que sostinc que l'única manera de tapar la sagnia que patim és deixar això ben clar i actuar en conseqüència. Per fi veig algun indici que pot ser així! Endavant, doncs, i que la rèmora dels 300 o 400 càrrecs que, si passem a l'oposició, quedarien "descol·locats" no pesi com una llosa a l'hora de fer política. Aquest és un peatge que ha de pagar qualsevol partit que ha estat al govern, i ho l'afrontem i l'assumim o el pes mort d'aquests càrrecs, en el seu impuls lògic de salvació purament personal i econòmica, ens enfonsarà definitivament. Potser aquesta batalla interna és la més decisiva que caldrà lliurar els propers mesos. I sincerament encara no estic segur que la guanyem, que la guanyi Esquerra... Sé que ha de ser difícil perquè qui treballa pel partit o l'administració té temps i possibilitats i interès d'estar amatent a tot el que el pugui afectar, mentre als que hem de bregar amb un dia a dia duríssim això ens queda molt lluny. Les reunions de quadres, les trobades, etc. estan molt bé, però el seu valor és inversament prporcional al tant per cent de gent que cobra directament o indirectament del partit que hi assisteix. No ho dic contra ells, molts dels quals són amics meus i fan bona feina, però la força de la inèrcia, el pes mort dels quadres cessants és un fenomen important i que pesa en les decisions dels partits en moments decisius... Nosaltres, Anna, no ens ho podem permetre. Nosaltres, política, purament política. I deixar clar que no pactarem de nou amb el PSOE!
Lurdes Estruch (Barcelona) 19.07.2010 | 13.41 h
ara a mantenir i a fomentar la reacció del poble català davant la retallada (a sobre d'una ja assumida oficialment fregada de ribot, xD) estatutària, i el caliu independentista, evidenciats el 10-J. Divulgant i fent entenedores postures com aquesta. (I mirant de no fomentar i llimar l'escissió entre les mateixes forces independentistes. A fer pinya, que hi hagi quòrum!)
Jordi Guillaumes Pons (Barcelona) 19.07.2010 | 21.23 h
Enhorabona per la iniciativa. Com a votant d'ERC us felicito per tenir la valentia i honradesa de presentar aquesta resolució. Ara bé, com a votant DESENCANTAT d'ERC us demano que sigueu conseqüents amb vosaltres mateixos i ABANDONEU demà mateix el pacte de govern amb els socialistes espanyols, escenificant així DE DEBÒ aquest impuls rupturista i forçant eleccions al setembre per que els catalans puguem elegir un Parlament amb una majoria sobiranista clara en el que sigui possible tirar endavant propostes valentes i necessàries com aquesta. No veig coherent que volgueu iniciar (per fi!) el camí cap a la independència i a l'hora participeu en un govern presidit per un partit espanyolista.
Pau Morales (Vilassar) 20.07.2010 | 12.04 h
Jo penso que heu fet el correcte i que esteu fent el que us toca fer com a únic partit independentista d'aquest país. Ara bé, si la primera legislatura de "tripartit" va ser per elaborar un estatut i la segona per desplegar un estatuet, ara que ens l'han tombat ja s'ha de donar la legislatura per acabada. Esquerra hauria de sortir del govern perquè ja es veu que el PSC es conformarà amb el que digui el PSOE, i ICV fa el que diu el PSC. És hora de dir les coses clares, i si ens toca anar a l'oposició ho farem, perquè sabem que el nostre projecte i la feina que heu fet no es pot esborrar en quatre anys, i el temps ens acabarà donant la raó, com sempre
Anna Simó (L'Hospitalet) 20.07.2010 | 12.12 h
Jordi i Pau,
La
feina feta des del Govern no es pot esborrar, certament, i és molta i bona. I a tres mesos de convocar eleccions, com a màxim, cal acabar-la i acabar-la bé, i més en moments de crisi econòmica i de cruïlla política de la nostra relació amb Espanya.
Amb Esquerra al Govern els pròxim tres mesos es poden continuar prenent decisions fins a les eleccions de tibar la corda amb el Govern de l'Estat; sense Esquerra al Govern, no, us ho dic amb coneixement de causa.
Igual que la solució que proposa CiU a tots els mals del país és 'un govern fort de CiU' (no sabem més enllà de la suposada fortalesa per fer què, encara no ho han dit, si no és de demanar un concert econòmic més difícil de guanyar a Madrid que la votació de l'Estatut retallat a las Cortes, perquè necessita els vots del PP també), està buida de perspectives de futur i plena d'ambigüitat i electoralisme, deixar per deixar el Govern ara fent-los la farina plana abans d'hora tant a l'oposició com al Govern de ZP seria covard i de gent que llença la tovallola d'assumir la responsabilitat d'un govern fins al final de legislatura, amb les eleccions ja a tocar. No governarem la pròxima legislatura amb PSC i ICV, però aquesta encara hi governem, i fins al final. El dia a dia del país no pot esperar tacticismes electorals. Salut!
Elvira (Barcelona) 21.07.2010 | 18.47 h
Sóc votant habitual d'ERC, i en aquests moments no tinc clar si ho faré a les properes eleccions. No és perquè hi tingui res en contre, sinó perquè vull que guanyi l'independentisme i ERP sola no ho aconseguirà; crec que és l'hora d'unir forces: formacions polítiques i moviments socials, tots junts cap a un mateix objectiu; desprès ja decidirem i triarem els millors.
Anna Simó (L'Hospitalet) 22.07.2010 | 09.13 h
Elvira,
L'independentisme ha esclatat amb més força popular (dic popular, no de partits, que ja fa anys que n'hi ha que existim...) els darrers dos anys, no sé si se li pot demanar majoria absoluta al Parlament ja al novembre, ja m'agradaria. Però només la claredat en els objectius, el lideratge creïble, la seriositat, el gruix en les propostes i en els plantejaments a banda de la necessària emoció (i en l'emoció no hi incloc la reacció estomacal) pot aglutinar més vot d'aquí a tres mesos i, especialment, en els pròxims 4 anys. I Esquerra en tenim la vocació, hem de guanyar que persones com tu confiïn en l'aposta que fem, hi estem posats. Una abraçada,
ferran (olot) 28.07.2010 | 20.49 h
Com a votant, crec que tot i que es pronostiqui la davallada d'ERC que preveuen les enquestes, es veurà la feina feta durant aquest 8 anys a la llarga, o s'hauria de veure o explicar. D'altra banda s'ha vist que l'independentisme pot governar seriosament i això és bo. No es pot ser sempre a l'oposició i associar independentisme amb adolescència i poca seriositat... Pel que fa a les altres candidatures independentistes (ara per ara 3) crec que no tenen programa o ideologia amb temes econòmics o socials i això no és seriós.
Que te'n sembla tot aquest remombori dins d'aquest món? Com et sembla que quedarà tot d'aquí 3 mesos?
Exemples d'opcions i oponions diferents:
http://www.vilaweb.cat/editorial/3757063/esquerra-solidaritat.html
http://delaguard.blogspot.com/2010/07/tants-caps-tants-barrets-fins-la.html
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/170563
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/174028
Josuè (Barcelona) 29.07.2010 | 20.51 h
Hola Anna! Soc votant d'Esquerra des de que tinc edat per votar, però igual que l'Elvira, em sento descoratjat. En Carod una vegada ens va demanar que votéssim amb el cor, amb vistes cap a l'autodeterminació. Però no es pot fer política amb el cor, va ser una excitació identitària que va guanyar força els últims dies de la campanya electoral. Després va venir la coalició del Tripartit que ha treballat molt bé, donant exemple de pluralitat i diàleg, però també amb polémiques internes que posen de manifest els tira i arronsa, negociacions polítiques que vistos pels ciutadans és com destripar els seus vots. Fareu servir un altre cop el sentiment catalanista/independentista per esgarrapar vots? O ara va de bó, que tindrem un govern purament català? Ja sabeu per on vaig. Us desitjo molta sort, i us encomano les forces necesàries per seguir lluitant, que ara, més que mai, és quan més hem de treballar. Per cert, em caus molt bé com a política. Segurament ja t'ho hauran dit alguna vegada, et veig de Presidenta :)