El bloc
L’impost de successions: una reforma necessària
15.01.2010 | 10.12 h
Una de les millors notícies del passat debat de pressupostos del Parlament de Catalunya va ser la reforma de l’impost de successions. Feia temps que a Catalunya existia un clam popular majoritari que considerava aquest impost un tribut injust en l’estructura existent. Tots coneixem casos de persones normals i corrents que s’han hagut d’endeutar per poder-lo pagar. I no es tracta pas de gent amb grans fortunes, sinó persones que pertanyen a les classes mitjanes i populars del país.
És per aquest motiu que des d’ERC sempre hem cregut oportú que calia reformar de manera ambiciosa per tal de poder acabar amb aquest abús cap a la majoria de la població. Els nostres companys de govern, però, no ho van veure en bons ulls d’inici. Fins i tot tant el PSC com ICV ban apostar en un principi per no reformar-lo en aquesta legislatura, mentre que CIU i PP volien fer extensiva la reforma a les classes més privilegiades, fet que des d’ERC no compartíem ni compartim en cap cas.
Finalment vam aconseguir des d’ERC que el PSC acceptés la nostra proposta amb un acord que ja serà d’aplicació aquest 2010. ICV, que basava la seva negativa argumentat que la reforma beneficiava les grans fortunes, mentre que realment el benefici era per a la immensa majoria de la població catalana, ha acabat reconeixent que es tractava d’una bona proposta i s’ha sumat a l’acord.
D’aquesta manera, l’acord en què s’ha arribat és molt semblant a la proposta que vam presentar des del grup d’ERC i representa deixar exempts de pagament el 86% dels catalans al mes de gener de 2010. En aquest sentit, ja no el pagaran a meitats del proper any el 91% dels catalans, mentre que al 2011 beneficiarà prop del 94% de la població.
Les xifres demostren que amb la reforma, les classes populrs i mitjanes –és a dir, la gran majoria de la població – es veuran exemptes de pagar-lo a partir de l’any que ve. Mentre que fins a dia d’avui gairebé el 45% de la població havia de fer front a aquest impost, a partir del mes que ve, tan sols afectarà al 13% de la població. Una reforma, doncs, que ens permetrà a la gran majoria de catalans no haver de patir quan heretem i que farà més just un sistema que premiava als més rics i castigava als altres. Una proposta de caire social que no hauria estat possible sense l’impuls i el convenciment d’ERC.
:: Comentaris
angel serrano (Badalona) 15.01.2010 | 12.24 h
Bon dia Sr Rios, tinc que donar les gràcies a ERC per ser sensible devant del clamor de la societat sobre la injusticia de l'ISID. Però el que no comprenc és per que la reforma s'aplica de forma esglaonada. No troba una discriminació per a la familia dels morts segons l'època que es mori? Per què pagaràn més els que es morin ara, en gener 2010, que els que ho fasin al setembre de 2011? No troba rar aquesta situació? Si és injust per què no es reforma de cop? Gràcies.
---
Magda Ferrarons Domenech (MANRESA) 15.01.2010 | 15.57 h
ERC es va vendre per no perdre la cadira.l'acord que van fer amb el tripartit discrimina a molte gent que no es rica, el contrari s'ha fet un petit patrimoni desprès de molts anys de treball. aquets 275.000 € el juliol del 2011, no es res, l'IBI s'ha apujat tat que està per damunt del preu de mercat, a més hi ha un coeficient corrector que duplica o triplica aquest impost. En resum el que amb enforç s'hagi fet un petit patrimoni ha de pagar i molt. ES TOT EL ENS HA DONAT EL TRIPARTIT.
---
Josefina (Santa Coloma de Gramenet) 15.01.2010 | 17.23 h
Crec que la reforma de l’impost de successions ha quedat molt minvada pel que s’havia platejat ERC + PSC, no crec que els ciutadans estiguin d’acord amb aquesta petita reforma que a més s’aplicarà en 3 trams finalitzant en juliol de 2011, mestres tant la resta de Comunitats Autònomes gaudeixen d’una bonificacions del 95 al 99% i nosaltres els catalans encara serem la comunitat que pagarem més. Això és just per a Catalunya? i pels catalans?´la reforma “potent, a fons”, que deia el Sr. Castells hauria d’haver sigut més exigent. Cordialment,
---
Anna (Catalunya) 15.01.2010 | 17.30 h
Era una reforma necessària però NO ens hem de felicitar per què ha tingut molts contratemps per arribar a un acord d’última hora i malament. Sabeu que encara hi haurà moltes famílies en petits patrimonis continuaren paguen molts diners per aquest tribut injust i confiscatori. El clamor popular continua, no estem d’acord, aconsellem consultar la pàgina web: noimpostsuccessions, l’Associació per a la reforma de l’impost de successions a Catalunya continuem lluitem per una reforma més justa pels ciutadans catalans.
---
Monserrat (Barcelonès) 15.01.2010 | 19.49 h
Sincerament crec que s'ha fet molt rebombori per una petita reforma que a més es faren en 3 trams. Encara hi hauren famílies que ens endeuterem per heretar un petit patrimoni. Realment s'aprovat el que ICV ha volgut no pas el que necessita els catalans. Timgueu present que som la Comunitat que igualment pagarem molt més. S'hauria de fer una reforma més profunda tal com es va dir, donat que els multiplicadors de l'IBI fa que puji molt el valor de la vivenda. S'ha de millorar més l'impost de successions. Gràcies
---
josefina Beas (Premia de Dalt) 15.01.2010 | 21.04 h
Els polítics estu als nuvols de las necessitats del ciutadans. Las C.A amb major poder adquisitiu i on la població es mes feliç es on la presio fiscal es meins forta. (Així Pais Vasc, La Rioja, Navarra (on va a parar la major part del capital catalá. L'impost de successions es injust per definició, es paga per el que tota la vida has estat pagan impostos i la presió fiscal recau en las clases mitjas encar despres de aquesta in reforma que heu fet perque la historia era masa descarada i no h heu pogut evitar. Ara teniu un problema i es que al ciutatda no el podeu enganyar mes amb historias la realitat es ben pública. A vosaltres no us interesa els problemas de la ciudadanía com esta ben demostrat,el vostre interes son els vostres sous, donç la majoria de vosaltres en una empresa ja fora temps que os haguesin fet fora per incompetents. Jo era una votant de las esquerras.
---
Josep (Bcn) 16.01.2010 | 00.05 h
NO DISCRIMINACION POR PARENTESCO GRUPOS III Y IV EN IMPUESTO DE SUCESIONES (HERENCIAS). ¿Por qué a los pobres y a las clases medias que no hemos podido tener hijos se nos confisca la herencia ? ¿Quedan fuera de la reforma con caracter totalmente desproporcionado hermanos, primos, sobrinos, tutor, cuidador, sobrino-nieto, guardador... que son las personas que luchan porque los mayores sólos (sin hijos) mueran dignamente? Donde están los políticos? No se da cuenta de estos problemas sociales?. ¿Por qué, con la reforma del Tripartito paga menos impuestos un hijo (grupo I o II) rico que hereda 1.000.000 de euros, que un hermano o sobrino (grupo III) pobres que heredan 125.000 euros, o que un sobrino-nieto o primo (grupo IV) pobres que heredan 75.000 euros? Donde está la progresividad del impuesto, se debe pagar más cuanta más capacidad económica se manifieste ! ¿No decían los del Tripartito que los pobres dejarían de pagar sucesiones en Catalunya ?
---
Nestictip () 16.01.2010 | 00.18 h
Doncs sort que "sempre" heu cregut necessari reformar aquest impost; esteu al govern des del 2003 i no ha estat fins a finals del 2009 que us heu dignat a aprovar una "reforma escapçada" que no entrarà plenament en vigor fins al juny del 2011. Carai, quina eficàcia; i encara sembla que us haguem de felicitar. Totalment decepcionant: per les formes, pel resultat final i per voler fer creure que aquest tema s'ha arreglat definitivament. Per si no us n'heu assabentat encara, el clam popular en contra de la injustícia d'aquest impost i la seva aplicació, plena de "trampes", continua. És el què passa quan les coses es fan malament i no s'aborden amb valentia i coratge quan toca.
---
Francesc () 16.01.2010 | 17.25 h
Sr. de los Rios, com pot dir que l'acord aprovat pel govern tripartit és molt semblant el que havia presentat ERC, de cap de les maneres, a més tenint en compte que ara fins juliol de 2011 no serà efectiu tot el que surt en els diaris i tot tipus de premsa, crec que això és enganyar a la ciutadania, continua send un impost on els catalans continuem pagant molt més, i això gràcies al vostre govern. Ja sabeu que les GRANS FORTUNES, no esten a Catalunya, marxen fora, no cal dir-ho per què és sabut per a tots. Crec que s'hauria de fer una reflexió i posar les coses més fàcils per què es quedesin i tributesin en el país.
---
Lluís (BCN) 16.01.2010 | 17.33 h
Des de la plataforma de Nosuccessions molta gent està deixant comentaris en aquest BLOC, i és un trist sentiment que NO es vegi cap dels comentaris arran del tema de successions. És una llàstima. La meva opinió podria canviar respecte la meva inclinació vers ERC si algun comentari, algun dia, fos públic en els vostres BLOCS, on sistemàticament són filtrades les opinions clares respecte aquest tema. Una llàstima. Jo et deixo un comentari més, respecte a un dels aspectes lligats a l' ISD, i és el següent.Tinc l'esperança que com a mínim sigui llegit i us pugui permetre obrir una mica més els ulls. He de dir que puc aplaudir una mínima empenta que s'ha donat a l' ISD per part vostre, però qui realment s'ha mogut és la societat civil, i en teniu plena constància. L'altre punt punyent ha estat la manca de capacitat de deixar fora a ICV, uns autèntics extremistes, d'aquest tema. Jo vull comentar-te les implicacions que tens amb l'ISD respecte els valors cadastrals fora de tota lògica respecte la realitat del mercat,-que ja potfer quedar curta la reforma d'arrel-, i a sobre aquests factors d'e-tributs absolutament abusius, amb augments de fins els 400% dels valors. Casa teva, la habitual, cap valor "especulatiu", et fan pagar via IBI, i t'esperes uns serveis municipals que moltes vegades són un desastre, això sí, s'han de mantenir les principals empreses del país: els Ajuntaments (petita crítica al sistema, que de fet amb diputacions, consells comarcals i l'invent de les vegueries ja no se on voleu portar-nos). Et feien pagar via Patrimoni (gràcies ZP), et fan pagar via IRPF, i ISD, i més les corresponents plusvàlues!. Un mateix PRODUCTE, quantes vegades paga i quants impostos paga? Si demencial és l'ISD, això és el peix que es menja la cua. Es va realimentant el tema de forma totalment insostenible. Entenc l'IBI com impost, però NO aquest abús, però NO pot ser que per casa teva, a sobre, amb els factors i valors desmesurats, ens trobem amb problemes el dia de demà. No dic res ja d'una donació en vida i que el causant mori abans dels 4 anys: a tornar a pagar per ISD. És que sembla que es cerqui un sistema sense PROPIETARIS, de forma que tot el tema inmobiliari, amb lo MALAMENT que està, encara estarà pitjor. Ningú amb cara i ulls mirará de comprar res a casa nostre, i el que té alguna cosa, està ben agafat. Tot el PARC que s'estan menjant els bancs i caixes, no serà res pel que passarà si no poseu fre a aquest desori, vosaltres o algú altre ... i molta gent diu, estem de lloguer, ja de facto..els propietaris, pagant un lloguer enmascarat a l'Administració.
---
jesus (Barcelona) 17.01.2010 | 18.33 h
Celebro que els càrrecs d'ERC estigueu tant contents d'haver-vos conegut amb motiu de les extraordinàries millores que dieu que heu aconseguit sobre l'impost de successions. Però cal recordar-vos que, segons el document que vau publicar a http://www.esquerra.cat/documents/objectiuvalidesaisd.pdf, la vostra proposta de deducció per al cònjuge era de 100.000 euros, en front dels 500.000 aprovats finalment (125.000 en la primera fase d'aplicació durant el primer semestre de 2.010). O sigui que no s'entén aquest cofoïsme, quan el PSC us ha superat una vegada més amb una reforma que, tot i ser insuficient en molts casos, quintuplica la vostra proposta. En aquest tema, com en tants d'altres, no heu estat a l'alçada del que el poble de Catalunya esperava.
---
Enric () 19.01.2010 | 10.27 h
Mireu, el meus pares varen comprar una casa a la costa brava. ara cadastralment val 715.000 Euros, El index corrector del IBI esta a 3.6, El preu de venda no superaria ni de conya el 1'5 MM euros. Pero a efectes de l'impost val 2'5 MMEE O sigui que puc tenir que pagar fin a un 32 % de 2.5 MMEE, es a dir, practicament l'import d'una casa que ja va comprar el pare. O sigui, que tornar-la a comprar aquesta vegada a L'estat catala. ... Per aixo aboliu directament la propietat
---
LLuís () 20.01.2010 | 12.14 h
S'han publicat els comentaris! Gràcies! I en el meu cas amb certa censura! Gràcies ( Recordeu la canço de la Trinca; us enrecordeu?....) Felicitats! En tot cas, menys dóna una pedra. Ara només us manca rematar la feina i anar una mica més enllà, no enrera. El tema dels valors cadastrals, i l'ISD (plusvàlues apart, que és altre mecanisme XUCLADOR), solucionar-lo!!! La gent us està denunciant el tema..què, haurem de tornar a fer una campanya als BUSOS per a que baixeu del burro i després us poseu la medalla? Sigueu valents! Com diu ENRIC, us esteu carregant la propietat i de facto la classe mitja, mitja-alta. Els molt pobres, cada dia pitjor i augmentant al carregar-se aquest coixí de la societat que s'està atacant via IMPOSTOS, i una classe minoritària, MOLT RICA de veritat, amb patrimonis REALS i efectius superiors..que NO tenen cap problema. Així que a veure si doneu una sorpresa agradable.
---
pilar m. redon (Barcelonès) 24.01.2010 | 17.31 h
De l'impost de successions ha sigut i és encara una reforma necessària, encara queda molt camí pels canvis justos que haríen de ser per la ciutadania. No hi ha dret que moltes famílies encara s'han de endeutà per rebre un petit patrimoni més estalvis que l'han fet TOTA LA FAMÍLIA. Sius-plau siguem seriosos i quan facin un reforma ben feta si que ens hem de felicitar però no pas ara que la reforma tots sabem que és un nyap, salutacions.
---
Josefina (Santa Coloma de Gramenet) 28.01.2010 | 00.18 h
Avui he vist publicat un extens article sobre l'impost de successions, on el govern català no diu tota la veritat, està desformant el ciutadà i això és molt greu que ho faci la Generalitat de Catalunya, sius-plau siguem seriosos, i no desinformen a la gent, si la reforma no està ben feta, no seia millor i de senyors corregir-la? no està bé que tracteu d'aquesta manera als catalans. Continuarem paguen el que més de totes les Comunitats autònomes, sabeu que els números que han sortit publicat sobre l'ISD no estan bé i el tripartit ho sap. DEMANEM CORRECCIÓ per part de la ciutadania.
---
Marina24 (Barcelonès) 30.01.2010 | 16.22 h
Bon dia Sr. Rios, crec que solsament els partits de Catalunya podeu comprendre el q representa aquest impost. El principal problema es el VALOR CADASTRAL que es dona els inmobles pq al multiplicarlo per el "temible" coeficient surten uns valors superiors als reals. El PLUS VALUA q apliquen als ajuntaments castiguen el patrimoni familiar q es vol transmetre segons el fil generacional i amb el q no s'especula. Estic intentant tirar la empressa endavant q te molts anys, peró el deute q tinc de sucessions+plus valúa+IBIS crec q no ho permetra, ni vivint en total austeritat. Marina
---
Anna (Barcelona) 02.02.2010 | 00.46 h
El passat dia 27 de gener va sortir en el diari la Vanguardia un extens article que parlava com quedava l'impost de successions després de la reforma. La meva sorpresa ha sigut al comprovar que la informació no és correcta, les quantitats donades i les dates són equivocades, li demanaria que una administració com la Generalitat de Catalunya no desinformi al ciutadà, sino que el que ha de fer és informar bé i correctament i no pas de manera enganyosa. Siguem seriosos en la feina que fem sius-plau.
---
Montserrat (El Barcelonès) 02.02.2010 | 20.42 h
Sr.Crec que la reforma de l'impost de successions ha quedat molt rebaixada pels ciutadans que han de heretar un patit patrimoni, encara continuarem pagan quantites molt abusives per la gent treballadora i classe mitja o baixa. Continua send un impost injust i abusiu, les espectaives creades pel govern català no ha sigut el que esperavem els catalans. Esperem que continuï la reforma que tant proclamava el goven.No tot és vivenda habitual i el coeficients multiplicadors són abusius, volem correccions. Salutacions.
---
Ciutadà Català () 10.02.2010 | 18.24 h
Es denunciable el que està fent el govern català, en el article del passat dia, els números i el contingut no diu la veritat, està enganyant al ciutadà i el que és pitjor desinformar al ciutadà, demano que corregeixi aquest fet que podem denunciar-ho i ho sebeu. AL POBLE ESTÀ CASANT DE LES MENTIDES DELS POLÍTICS.
---
Francesc (Maresme) 14.02.2010 | 18.38 h
Com podeu criticar els socis de govern si tots tres formeu el Govern Català a la Generalitat de Catalunya. No tireu pedres fora s'ha de sumir els errors i la reforma de l'impost de successions és una d'elles. Els catalans continuarem paguen més que cap altre Comuitat autònoma, això és indignant per a nosltres, tan poc ens estimeu? i més amb tres rams que fins dintre de quasi 2 anys no veurem la petita reforma, és vergonyós que un partit catalanista ens faci això.
---
Joan Antoni B (Barcelona) 15.02.2010 | 12.35 h
Sóc un dels darrers que pagaran aquest impost abusiu i discriminatori (ara més que mai) ja que el eu pare va morir el 26 de novembre de 2009 i mentre ell agonitzava vostés seguien ajornant una reforma que feia anys que s'hauria d'haver dut a terme. Moltes gràcies per no haver tingut en compte a tots aquells qui en sortirem perjudicats per la seva manca de compromís amb la justícia ja que tot i haver de pagar durant la vigència del nou marc legal el nostre "fet imponible" es va produir 34 dies massa aviat. Quina vergonya!
---
Joan Antoni Barcelona (Sant Cugat del Vallès) 16.02.2010 | 09.17 h
Coincideixo amb "nestictip". Mentre els nostres eficaços polítics pensaven com fer-s'ho per continuar amb la injusticia el meu pare moria i ara em toca veure quins grans avantatges té ser català. Sou uns lladres que malbarateu el patrimoni de tota una vida per servir els vostres mesquins interessos polítics.
---
Escriu el teu comentari:
.