Les comarques tarragonines, desemparades a Madrid

Fa pocs dies el Congrés de Diputats va aprovar, amb la majoria absoluta del PP, el primer Pressupost General de l’Estat del govern espanyol presidit per Mariano Rajoy. Aquests pressupostos són un veritable desastre per a les comarques tarragonines i per a Catalunya en general, ja que perpetuen l’espoli fiscal i no aposten per l’activitat productiva.

La política d’austeritat, sense cap mesura d’inversió productiva, està accelerant la recessió econòmica. La suma dels incompliments del govern espanyol amb Catalunya en diversos àmbits representa un total de 10.500 milions d’€, un 5 % del producte interior brut (PIB) català, que cal sumar als 16.500 milions d’€ d’espoli fiscal que patim. 16.500 MEUR que paguem en forma d’impostos que marxen cap a Madrid i no tornen en forma de despesa ni d’inversió pública.

Una de les inversions més necessàries pel desenvolupament econòmic de les nostres comarques, i del país en general, és el corredor ferroviari mediterrani. Una vegada més tornem a veure com el Govern espanyol no el considera prioritari i que, en canvi, continua apostant per inversions ineficients com són les de fer arribar a l’AVE a Extremadura i a Galícia, que sí compten amb una partida de més de 4.000 milions d’€ en els pressupostos.

La no aposta del Govern espanyol pel corredor mediterrani no ve d’ara. Hagi manat el PSOE o el PP a Madrid, la demarcació de Tarragona ha patit un empobriment pel dèficit inversor i el Corredor del Mediterrani ha estat sempre el gran oblidat. Entre Vandellòs i Tarragona hi ha l’únic tram de via única en tot l’eix ferroviari mediterrani (des d’Algesires); l’any 2000 es van iniciar les obres de desdoblar aquest tram i encara no sabem quan acabaran. El nostre gran potencial econòmic sempre s’ha vist frenat per la nul•la aposta pel nostre territori per part de qualsevol govern espanyol de torn.

La inversió pressupostada pel 2011 pel govern espanyol del PSOE, presidit per Zapatero, només s’ha executat en un 35% pel que fa a Catalunya i en un 100% en el cas de la Comunitat Autònoma de Madrid. Sigui PP, sigui PSOE, la prioritat mai no han estat les comarques tarragonines ni, per extensió, la totalitat de Catalunya.

Ara la ministra de Foment, Ana Pastor, s’ha compromès amb el sector industrial del polígon petroquímic de Tarragona a construir el tercer fil ferroviari perquè puguem tenir en tres anys connexió ferroviària per mercaderies -en ample europeu- amb França. Cal que aquest anunci es transformi en realitat perquè d'anuncis ministerials -tant del PSOE com del PP- que han acabat en no res en tenim molts casos a les nostres comarques.

Comença a ser esgotador haver d’esmerçar tant temps per convèncer al Govern espanyol de torn perquè faci inversions que responen al sentit comú, que responen a l’eficiència econòmica. La ineficiència dels successius executius de Madrid ha provocat que perdem moltes oportunitats de progrés econòmic. Fins quan el poble de Catalunya ho continuarà permetent?