Compromisos valents

Ara fa una setmana, ERC presentava els seus 6 compromisos per negociar un nou govern, després de diversos mesos de preguntar a la militància i als ciutadans del país que escollissin d’entre diverses propostes, les sis irrenunciables l’endemà del 28 de novembre. En total, 72.000 persones han participat en aquest procés de democràcia participativa i que ha servit perquè agafem un compromís real amb els ciutadans, més enllà de notaris.

El primer objectiu que ens hem fixat és la celebració d’una consulta sobre el futur de Catalunya. En l’últim any, milers de persones han pogut exercir el seu dret a vot en centenars de consultes que s’han reproduït arreu del territori. Ha arribat el moment que des del Parlament i la Generalitat s’impulsi un referèndum que permeti als ciutadans de Catalunya decidir de manera lliure el futur del seu país.

A més a més, reclamarem el Concert Econòmic. Aquest és el segon compromís, una exigència que ERC defensa des de 1992. Ja aleshores parlàvem en solitari del dèficit fiscal i de la necessitat de poder recollir des de Catalunya els nostres impostos. Un compromís adquirit, com el de crear un sistema financer públic català (que vaig més enllà de l’Institut Català de Finances) per suplir les dificultats de crèdits a les empreses i famílies.

El quart compromís té una clara dimensió social. No podem entendre una Catalunya més lliure sinó ampliem el sistema social català i assegurem l’Estat del Benestar. És per aquest motiu que garantirem els recursos necessaris per aplicar la Llei de la dependència, una gran instrument que ha permès arribar a milers de persones que en risc d’exclusió i que no rebien cap prestació, però que s’ha quedat a mig camí per manca de finançament.

Però no ens volem quedar aquí. Un dels nostres objectius prioritaris és poder assegurar preus justos per als nostres productors -perquè entre altres coses també és interès dels consumidors-, simplificar l'estructura administrativa perquè les ajudes al sector arribin quan toqui i apostar per la formació dels futurs pagesos i pageses.

Des d’ERC sempre hem reclamat més transparència en l’activitat política per tal d’evitar l’allunyament dels ciutadans i episodis com el cas Palau. I això mereix ser un dels sis compromisos adquirits: reformar l’estructura del Govern fer una administració més eficient i transparent.