Sindica

cap

El bloc

Un full de ruta?

Sovint la pressa i la impaciència han portat a la nostra gent a demanar o a proposar un full de ruta cap a la independència. Evocar vies simplistes, per no dir màgiques, també facilita aquest tipus de debat. Però el cert és que aquesta setmana el Tribunal Internacional de la Haia ha posat una mica d’ordre per sobre del desconcert regnant.

Tal com assenyalava Carod-Rovira en un article a l’AVUI, no és pas fàcil. Però en la mateixa línia del que indicava, el Tribunal Internacional deixa una cosa ben clara: la independència s’assoleix a partir d’una majoria democràtica, que obté el Govern del país i, a partir d’aquí, condueix una transició per esdevenir un nou estat.

El full de ruta comporta que aquest Govern promourà el diàleg nacional amb els agents econòmics, socials i culturals del país, establirà el contacte amb organismes internacionals especialment la Unió Europea, per preparar el reconeixement immediat. Buscarà mediadors en els organismes internacionals per tal de facilitar la negociació de traspàs amb l’estat espanyol de tot allò que compartim: hisenda, caixa de la seguretat social, reserves del Banc d’Espanya, garanties de dipòsits, etc, i sobretot pel que fa a control d’infraestructures logístiques, transport telecomunicacions o científiques. I serà aquest mateix Govern qui finalment celebrarà un referèndum per ratificar la seva decisió.

El full de ruta és lògic i simple, es basa en la democràcia, en les majories i tal com deia el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries sobre la IP basada en la llei de Consultes sobre la Independència de Catalunya “tota proclamació d’independència, sempre, sempre, neix d’un acte d’al•legalitat” i aquest es fonamenta en una decisió democràtica.

Que sigui simple no vol dir que sigui senzill, ans al contrari, ens queda un llarg camí per recórrer i el de convèncer a moltes persones que això és possible i, a més, necessari. Però mentre la marea democràtica no s’acaba de desbordar, hem fet molta feina i encara en podem fer més. Per exemple és fonamental que les persones i entitats conscients del moment polític facin un pas endavant per substituir les cúpules de la societat civil organitzada que encara estan instal•lades en el vell ordre: patronals, universitats, sindicats, cambres, col•legis professionals... el diàleg nacional per la independència serà més fàcil, més fluid.

Hi ha full de ruta? Sense ser la panacea, sí. No hem de fer ni més ni menys que han fet tants altres països que ja són estats. No hi ha dreceres, ni camins fàcils. Però és ben possible. I tant que ho és, ara més que mai. Només cal mirar enrere, deu anys a tot estirar, per comprovar fins a quin punt hem avançat. S’ha fet camí, en queda per fer però ja no es veu inabastable.



comentaris

comentari
salvador (bcn UE) 01.08.2010 | 09.28 h
Ara que demanen que ERC se sumi a Rcat i Laporta,potser és el moment en què ERC presenti el full de ruta.REBUTJAR la proposta de declarar la independència per una majoria de diputats ( qui pagaria les pensions als nostres avis aquell mes??) i proposar que el camí és el referèndum i iniciar el procés de separació de béns supervisat per un organisme internacional.Una cosa és un acte de Sobirania com convocar un referèndum legitimat per la majoria democràtica que el convoca,i l'altre és proclamar la independència sense tenir estructurat l'Estat. D'altra banda,ara que Espanya ens acusa de prohibir, què tal si ERC incorpora al seu programa la legalitació de la marihuana? Es una manera de girar la truita i acostar-nos al jovent massivament.Als de la Roja,també...

comentari
Ruc Català (Girona) 01.08.2010 | 16.34 h
Doncs espero que el seny marqui aquest full de ruta, que contempli el fet que cal no dividir el vot independentista, i que el camí és presentar una candidatura única independentista de cara a les properes eleccions. Primer guanyem la independencia; després ja us deixarem esbatussar-vos pel lideratge. Si perdeu ara aquesta oportunitat pot ser que no se'n presenti cap més amb molt de temps perquè haureu frustat, un cop més, moltes de les espectatives que molta gent té posades en vosaltres. En tot cas, feu el gest, i parleu amb qui s'hagi de parlar per fer l'esforç d'integrar tothom en una candidatura única (CUP, Solidaritat Catalana, Reagrupament, etc.).

comentari
jordi (Lo Pallars) 01.08.2010 | 22.38 h
Ara mateix, el mes important es el objectiu.. la candidatura unitaria es el que us demanem tots, sigui en Laporta, Carretero, vosaltres (o qui sigui) qui l'aconsegueix o fa de catalitzador per aconseguir-lo, no importa si es personalista o mediàtic! Un cop aconseguit l'objectiu cadascú votarà al qui cregui el millor polític o quí representi millor els seus ideals. Siguem una mica pragmatics, carai! aprenguem dels anglesos que alguna cosa bona tenen!. Ara hem de recolzar/votar qui ens ajudi a aconseguir aquest objectiu, ens agradi o no com a persona o les seves idees... que 4 anys passen molt ràpid.. i per mantenir-nos lligats a micro-ideals, portem 30 anys fent el passarell! Els arbres no ens deixen veure el bosc!!!

comentari
Joan (Les Llosses) 01.08.2010 | 22.57 h
Estic d'acord amb les proclames a la unitat, però jo demano que ERC com a partit seriós que és mediti molt bé amb qui s'ajunta. Les seves sigles tenen massa història com perquè qualsevol... se les vulgui apropiar. La feina feta dels darrrers 15 anys s'ha d'administrar amb inteligència, que no va renyit en ser generós si això és bo pel país. Endavant ERC!!!!!

comentari
Pep (Granollers) 01.08.2010 | 23.11 h
La realitat és aquesta i qualsevol altre invent no anirà enlloc.

comentari
Quim Llamusí (Vilanova i la Geltrú) 02.08.2010 | 00.35 h
Tots en una candidatura única(Puigcercòs, Carretero, Laporta, Espot, López Tena, Carles Móra, Ximenis...) : ens aproparem a la declaració unilateral d'independència -suposant que no la tirem endavant a les primeres de canvi- i el Govern ens haurà d'escoltar en cada decisió que prengui. Què més volem?

comentari
Joan (Bigues) 02.08.2010 | 01.06 h
Com podeu parlar de sustituir les cúpules de la societat civil, si heu pogut ajudar a fer-ho a la Cambra de BCN gràcies al recurs del Cercle Català de Negocis i no els heu ajudat. Menys paraules i més fets!!

comentari
albert codinas (sant gervasi) 02.08.2010 | 03.02 h
Té més opcions de guanyar qui menys por té a perdre el que té que el que dubta. Continuo recomanant www.ccn.cat perquè hi ha prou dades com per a que qualsevol parvulari entengui que només naltros som l'impediment a ser. La política sembla un joc de desvirtuacions constant, però el País havia d'haver estat el nostre objectiu. El tenim? Què ens fa por? Què ens atura? O és que pudé els saharauis o els bosnis van haver de fer 30 anys d'ESADE/IESE per sospesar què i com volien el seu estat???? Tenim por de naltros, desconfiem de naltros, i, ells, a part de riure's de les nostres pors, ens continuen robant, subiugant, i liquidant quan poden. Una mica d'entersa i d'honestedat és el que m'agradaria mostrar als nostres fills!

comentari
Vep (Lleida) 02.08.2010 | 09.55 h
És hora de pensar en Catalunya i no en el partit i els càrrecs. Les propostes d'unitat s'han de mimar i valorar amb voluntat d'acord. Si ERC rebutja la proposta d'unitat independentista s'enfonsarà encara molt més del que anuncien les enquestes. Al final resulta que la independència és al carrer però els partits i grups que hi donen suport, degut a la seva falta de generositat i estúpid ressentiment faran que la suma total doni 0.

comentari
Carpe (Sant Cugat del Vallès) 02.08.2010 | 13.59 h
Tens raó, és fonamental substituir les cúpules de la societat civil organitzada instal·lades en el vell ordre. Incloent els partits polítics, oi?

comentari
euro (República de Catalunya) 07.08.2010 | 01.19 h
Hi và haver un Messíes qué dèia a la gent "deixa-ho tot, i vine amb mí ". Aquest và esser Jesucrist. Peró de Messíes, només ni và haver un. I el qué no fèia era dir "ehhh tú imbècil, tot ho fas malament, el teu partit no val per a res, plega i vine amb mí botifler, qué jo me'n vaig anar per a fer-me un altre partit per a fótre't, i ara m'has de seguir, vine amb nosaltres encara que no tenim res i tú sí, peró no importa, tú ho pots deixar tot i nosaltres et salvarem, perqué si no vens i si no aconseguim l'independència, també serà culpa teva, com ho son tots els mals del món mundial". Aquesta es la proposta qué li han fet a ERC. Dons la resposta no pot ser mes que una "ja ens veurem al Parlament, després de les eleccións".

comentari
Carme 12.08.2010 | 23.49 h
És curiós, però quantes més voltes li dono al tema, més preguntes sense resposta hi veig. I la situació se'm presenta com una possible operació hipotèticament orquestrada per una altra opció electoral, com quan, en unes municipals, algun dels candidats munta un grup de suport al marge del partit pel qual es presenta. L'inclement eficàcia destructiva amb què s'han abraonat sobre Reagrupament, el disseny per establir les llistes electorals, amb l'aparent igualtat d'oportunitats per a tothom que en realitat no és tal cosa, ja que planteja un sistema de votació múltiple que assegura el lloc dels qui tothom coneix i que invalidaria la fórmula de la coalició electoral, i la declaració d'intencions pel que fa al suport a un determinat candidat, amanit amb el to d'hipocresia que traspua la carta adreçada al Dr. Carretero que ha estat feta pública als mitjans durant el dia d'avui... si tot això s'aplega, fa molt mala pinta. És una mica com aquell conte dels cabridets i el llop que s'enfarina la pota perquè el prenguin per la cabreta.

comentari
anna (badalona) 13.08.2010 | 00.29 h
Si en les eleccións, ciu treu mes escóns que els altres partits, i ERC vota que sí, a la seva investidura, la d'en mas, em donaré de baixa del partit. gràcies.

comentari
David Grau (Igualada) 16.08.2010 | 18.16 h
CATALUNYA serà indepèndent si una majoria vota SI . Fora batalletes de partits , només hi haurà 2 bandols els NO i els SI. Necesitem sumar i buscar unitat en el SI , aqui tothom hi cap . Àra només ens cal posar DATA pel referèndum .

comentari
Lluís (Barcelona) 30.08.2010 | 17.33 h
excel·lent, Sr.Puigcercós. La clau al full de ruta rau en el seu segon paràgraf "..., el Tribunal Internacional deixa una cosa ben clara: la independència s’assoleix a partir d’una majoria democràtica, que obté el Govern del país i, a partir d’aquí, condueix una transició per esdevenir un nou estat." Les eines que tenim a l'abast, doncs, per poder fer realitat aquest full de ruta, es concentren en les eleccions democràtiques properes, que a partir del recompte de vots, aplicant les lleis vigents i els reglaments corresponents, han de donar com a resultat la composició dels representants del nostre poble al Parlament. Allà, des dels escons, és on es formen les majories, les majories democràtiques, de que parla el Tribunal Internacional. Com el Govern surt elegit de les majories parlamentàries que li donen suport, quines d'aquestes majories donaran suport a un Govern que vol aplicar el full de ruta cap a la independència, amb el referendum final de ratificació? Aquest és l'únic camí possible dins les regles de joc acceptades per la comunitat internacional en la que ens volem integrar com nou estat. Tots els altres camins, declaracions unilaterals, etc, no són més que focs d'artifici que no suporten ni un segon el pes de les estructures democràtiques establertes, però que acontenten durant el procés electoral els vots idealistes dels ciutadans de bona fe i dels ciutadans embaucadors de no tan bona fe. A on volen fer-nos anar? A no sumar? a donar raons a qui ens prenen per arrauxats? a donar raons a l'establishment de les nacions actuals? per favor, no siguem beneits. Les majories es fan amb molts vots, vinguin d'on vinguin però que sumin, i millors arguments. Per tant, partits progressistes i conservadors de tots graus de Catalunya, defenseu front l'electorat les vostres respectives tesis, socials, econòmiques i culturals, honestament, i el poble de Catalunya us votarà, però posseu sobre la taula electoral el marc institucional en el que voleu que les vostres tesis, igualment respectables i democràticament impecables, siguin aplicades i desenvolupades en el futur: o el marc institucional de Comunitat Autònoma del Regne d'Espanya, o el marc institucional d'Estat Independent integrat a l'Unió Europea. Feu-ho així, i de segur que des del poble us entendrem i elegirem bé, per poder fer camí del bó! Però ajudeu-nos amb les propostes serioses dels vostres respectius partits polítics a desarmar d'arguments i de vots a personatges messiànics, que amb els darrers atacs a Catalunya i l'animació de les consultes sobiranistes no veuen més enllà si més no del cop de puny a la taula! Salut a tothom!

comentari
Arnau Estanyol (Sant Boi) 01.09.2010 | 13.11 h
Una declaració de independència pot ser unilateral quan una de les parts no esta d'acord amb la separació. La unilateralitat es cosa d'un. Per això te aquest nom. I, coneixent-lo, l'estat espanyol mai s'avindrà a concedir al govern català de majoria independentista la potestat de convocar un referèndum d'autodeterminació. Per això parlem d'unilateralitat. Els espanyols no declararan la independència per nosaltres. Es per això que abans de qualsevol referèndum s'ha d'incomplir la legislació espanyola i per fer-ho cal un procés sobirà de la majoria del Parlament català on es prepari el terreny nacional i internacionalment per aconseguir-ho. Anar a Madrid a demanar permís per un referèndum d'autodeterminació es tan hilarant com anar a demanar el Concert Econòmic. Es marejar la perdiu i qui dia passa, any empeny.

comenta