L'administració pública que volem per a la República Catalana

Un partit polític mai no pot ser aliè a la reflexió sobre la cosa pública i menys encara un de republicà com ara ERC. No només per raons etimològiques (res publica), sinó també perquè el pensament sobre l’organització del poder i de les institucions públiques, sobre l’exercici de la ciutadania, i sobre la virtut en l’exercici de les funcions públiques, està en el nucli del republicanisme. Per si això encara fos poc, un partit té per definició la vocació de transformar el seu entorn des de les institucions, i per aconseguir aquest objectiu no només cal tenir clar què es vol aconseguir sinó també el com.

Però, a més a més, avui en dia hi ha dos motius que fan del tot ineludible encarar la reflexió sobre la cosa pública, sobre les administracions públiques. En primer lloc la crisi profunda que estem patint està sent aprofitada per la dreta per dinamitar els fonaments de l’Estat del Benestar; i davant d’això la resposta de l’esquerra no pot ser ni fugir d’estudi ni amagar el cap sota l’ala, però tampoc refugiar-se en el dogma i en la defensa del passat. Cal construir un model creïble d’administració púbica i de serveis públics que permeti garantir els drets socials, sanitaris i educatius, i això és impossible sense un previ debat sobre com organitzar, com gestionar i com finançar el sector públic d’una forma sostenible, eficient i que garanteixi l’aprofundiment en l’Estat del Benestar.

Aquest primer motiu el compartim amb tota l’esquerra europea, però n’hi ha un altre d’específicament català. Cada vegada sembla més probable que s’obri una finestra d’oportunitat que ens permeti accedir a la independència i, per tant, estem obligats, més que mai, a definir amb claredat com organitzarem la República Catalana, les seves administracions i el sector públic en general. El canvi i la innovació en les organitzacions, i especialment en les administracions, és sempre molt complicat, i, per això, cal aprofitar un procés de ruptura, com el què la construcció d’un Estat implica, com a una palanca de canvi per transformar l’administració pública des de l’òptica republicana.

Les preguntes què ens hem de respondre per tenir clar el model cap al qual volem caminar són moltes i complexes i per això un grup de militants, amb experiència en els sector públic, hem constituït un grup de treball per donar-hi resposta. Un grup de treball que s’integrarà inicialment en una Sectorial de Justícia i Administració Pública. Per enriquir el debat, els punts de vista i les experiències, us animem a participar en aquest debat i a posar-vos en contacte amb nosaltres.

Jordi Foz
Coordinador del grup de treball d'Administració Pública
Membre de la comisisó sectorial de Justícia i Administració Pública
justicia@esquerra.org

comentaris

comentari
Maria Antònia (Barcelona) 17.09.2012 | 09.42 h
Jo em vaig apuntar a la Sectorial de Justícia quan abans de l´estiu enviareu una butlleta on ens podiem inscriure a dues sectorials, i no n´he sapigut rés més.

comentari
Jesús Palomar (l'Hospitalet de Llobregat) 05.12.2012 | 08.12 h
Bon dia Maria Antònia, La sectorial de Justícia i Administració Pública està formada per dos seccions, la de Justícia i la d'Administracions Públiques. En el cas de que vulguis participar de qualsevol de les dues posa't en contacte amb el partit, via correu o telèfon, i els ho indiques, així sabrem on vols participar o d'on vols rebre més informació. Salutacions i disculpa el retard!

Política Social i Ciutadania
La Secretaria de Política Social i Ciutadania d'Esquerra Republicana i el conjunt de les sectorials adscrites, engeguem un bloc propi que espero que et sigui prou atractiu per seguir l'actualitat política en l'àmbit cívic i social.