Sempre en positiu, però hi ha motius?

Ahir al Parlament va comparèixer la vicepresidenta del Govern, l’honorable Joana Ortega, per tal d’explicar-nos el pressupost del Departament de Governació, va centrar la seva exposició especialment en els ens locals i en les mesures en funció pública, deixeu-me però que em centri en el món local. La compareixença d’ahir va servir perquè la vicepresidenta anunciés que abans del 31 de gener – això és dimarts vinent – el Departament pagaria els 69 milions d’euros que aquest deu als ens locals. Benvingut l’anunci, però deixeu que sigui una mica escèptic pel que fa al seu compliment, ja que fa una setmana la vam interpel•lar al Ple sobre aquest tema i no en va donar raó, va tirar pilotes fora, per tant ens sobta que en una setmana el Departament estigui en disposició d’abonar el que deu als ajuntaments. Ens n’alegrem i esperem que així sigui. De tota manera aquesta xifra no arriba ni al 10% del que el Govern deu als ens locals, 753M € (segons les seves dades), des d’ERC pensem que són més, però aquí arriba la segona preocupació, des de fa tres mesos el Govern té el mandat del Ple del Parlament d’entregar als grups parlamentaris una relació dels deutes municipi per municipi i departament per departament. Hores d’ara aquesta previsió no s’ha complert, i quan ahir vam demanar a la vicepresidenta que ens desagregués aquests 753M € per Departaments va ser incapaç de donar-nos resposta. Només hi ha dues possibilitats, o hi ha mala fe i per tant opacitat en la gestió del Govern perquè no ens vol entregar unes dades , o bé el Govern no disposa d’aquestes, cosa que demostraria que aquest Govern és un desgovern. Insistim que cal un major respecte institucional per als ajuntaments, i explicar-los les coses com són, i demanem al Govern afrontar la realitat i que no amagui el cap sota les ales, els ajuntaments han de poder saber quan i quant cobraran per poder tirar endavant el dia a dia dels governs locals i els seus ciutadans.
I la cançoneta que pagaran quan Madrid pagui no ens serveix, són excuses de mal pagador, i si el problema és Madrid, ja saben que la solució passa pel Pacte Fiscal basat en el Concert Econòmic, aquí ens hi trobaran, però potser a CiU els falta valentia política per encarar un tema tant cabdal i crucial per al futur del país

Marc Sanglas
Lloc de naixement Barcelona (Barcelonès) el 23 d'octubre de 1971 Càrrec actual a Esquerra Secretari de Política Municipal   Formació i trajectòria personal Advocat especialitzat en dret administratiu i electoral.