Per guanyar, cal recordar

Els fets transcorreguts l’11 de setembre de 1714, durant el setge de Barcelona, representaren l’acabament de la Guerra de Successió al tron espanyol i l’entronització d’una nova nissaga també a casa nostra: la borbònica. Serveix aquesta Diada per recordar i homenatjar els patriotes caiguts durant aquella llarga guerra (1700-1714), però també ens ha de servir per reivindicar els nostres drets històrics, per expressar la nostra voluntat de mantenir-nos vius com a poble, com a nació.

El 30 de setembre de 2005, El Parlament de Catalunya va aprovar, per amplíssima majoria el projecte de nou Estatut d’Autonomia. Aquell text, expressió unitària del anhels d’autogovern del nostre poble, va patir severes retallades en el seu tràmit al Congrés de diputats de Madrid, cosa que va provocar que Esquerra demanés el vot contrari en el referèndum posterior. Malgrat les retallades, la majoria dels ciutadans que van participar en el referèndum va votar sí. Esquerra Republicana de Catalunya com organització de profundes conviccions democràtiques va acatar la voluntat dels catalans, expressada en referèndum, i es va comprometre a defensar el desplegament del nou Estatut amb fermesa i ambició. És el que hem fet fins ara sense renunciar als nostres objectius de llibertat nacional i benestar social .

El 9 de Juliol de 2010 el TC fa pública el que significa la segona retallada greu de l’estatut i representa un xoc de legitimitats. A un costat, la legitimitat del poble de Catalunya ja expressada a les urnes per referèndum. A l’altre costat 10 magistrats d’un alt tribunal fortament desprestigiat i convertit en camp de batalla dels interessos inconfessables dels grans partits espanyols.

El 10 de Juliol de 2010, un milió i mig de catalans es van aplegar per dir ben clar i ben fort que ja ni ha prou, que fins aquí hem arribat i que el nostre poble no tolerarà ni més aixecades de camisa ni més vexacions. En uns pocs mesos hem estat testimonis com el poble de Catalunya, mitjançant les seves entitats socials i polítiques, s’ha mobilitzat per organitzar uns referèndums que tot i no ser vinculants, han portat a prop de 600.000 persones a les urnes per reivindicar els seus drets de llibertat i de poder decidir sobre quin és el futur que volen per al nostre país.

Són moltes dates a recordar, especialment en aquests darrers mesos quan s’està imposant cada cop amb més acceptació la voluntat d’independència com l’única solució realment sensata pel futur del nostre poble. Hem de fer possible una resposta digna i valenta a totes les vexacions que se’ns volen infringir i al sistemàtic i insolidari espoli fiscal que sofrim que limita i ofega els nostres recursos en la lluita contra la crisi. Sense embuts podem dir que sobre el nostre poble es produeixen una sèrie d’agressions. Però no ens confonguem, les agressions no venen del poble espanyol sinó d’organismes i institucions que formen part de l’estat, com el Tribunal Constitucional, el Defensor del Poble i les pròpies estructures politiques, sobretot del Partit Popular però també i massa freqüentment les del PSOE. En aquestes circumstàncies és absolutament comprensible que Esquerra continuí treballant per convèncer una majoria de ciutadans de la necessitat i l’oportunitat d’assolir un estat propi per a Catalunya. L’estocada mortal a l’estatut i a les lleis que el desenvolupen han fet obrir els ulls a molts compatriotes.

Per aquesta raó avui fem una crida a la participació en la manifestació convocada amb el lema “Som una nació. Nosaltres decidim” per tal de donar una resposta democràtica, unitària i coherent amb els valors que ens han mantingut vius com a país al llarg de la història. Valors que no seran respectats sinó som nosaltres que els fem respectar.

Carmel Mòdol
Diputat ERC per Lleida