El millor homenatge, la victòria!

La majoria de nosaltres no havíem nascut quan Francesc Macià va proclamar la República Catalana, el 14 d’abril de 1931. Som els néts i els besnéts d’aquella generació. Una generació que ho va donar tot i que va aconseguir una fita històrica.

Però també una generació que ho va perdre tot en 40 anys de nit franquista; que va veure com se li escapava el somni entre els dits. Que va morir al front plantant cara, que va viure l’exili, patir la guerra; que va caure víctima innocents dels bombardejos o que va patir mil i una penalitats en camps de concentració.

He dit que gairebé tots som néts o besnéts d’aquella generació, perquè encara tenim entre nosaltres a protagonistes directes d'aquella tenaç lluita per la democràcia, la llibertat i la justícia social, com en Cristian Aiguadé, fill de Jaume Aiguadé, alcalde de Barcelona. Autor del llibre “Memòries d’un català a Xile”, on repassa les vivències d’aquesta generació. Ahir ens ho deia en persona: “tot està escrit, ara sols falta que sigui llegit”.

Fa molt de temps que Esquerra Republicana volia retre un homenatge a totes les generacions que ens han precedit. Sentíem que els hi devíem a tota aquesta gent. Ho devíem al projecte i al partit. Aprofitant la celebració del 14 d’abril, vam voler fer aquest homenatge. L’acte nacional el vam dedicar a dues personalitats, a dos militants, a dos catalans, que ens van ensenyar el camí i, que sobretot, ens van demostrar que era possible. Ahir Esquerra Republicana va retre el degut i sentit homenatge a Víctor Torres i a Heribert Barrera.

Ahir també vam posar fi a la commemoració dels 80 anys de la fundació d’ERC. 80 anys són molts moments, són molts esforços, molta lluita i molta voluntat i perseverança dels homes i dones d’ERC. I cal tenir ben present aquesta memòria històrica. I en aquests 80 anys d’història, ahir també vam recordar que enguany fa 25 anys de la La Crida, amb la incorporació l’any 1987 d’una fornada de nous militants que van portar el partit a quotes de suport electoral i representació institucional molt importants.

Ara bé, l’acte d’ahir també va ser un acte que ens devíem a nosaltres mateixos. A tots els militants, amics i simpatitzants de la causa. Ells –les generacions que ens han precedit-  ens van assenyalar el camí. I ara nosaltres, orgullosos d'aquest llegat, tenim l'obligació i la responsabiliat de reprendre'l, d'assumir-lo amb el mateix compromís.

I sobretot, tenim l’obligació de posar-hi una mirada de FUTUR.

No podem caure en la nostàlgia del passat. Els seus ideals i anhels també són els nostres ideals i els nostres anhels.  Cada dia ens hem d’aixecar pensant que som el testimoni dels 80 anys d’ideals republicans. Uns ideals republicans que són més vigents que mai. Uns ideals republicans que ens permeten donar resposta a l’agenda política actual.

Hem d’acabar el somni de les generacions que ens han precedit. I per això us crido a treballar sense descans, a cadascun de vosaltres. El seu exemple és el millor camí a seguir. ELS HOMES I DONES D’ERC VOLEM SER CIUTADANS DE PLE DRET DE LA REPÚBLICA CATALANA.  El millor homenatge podem fer a aquesta generació de lluitadors és la victòria. La victòria del passat que ens permet construir la victòria del futur. ESTEM PREPARATS PER TORNAR A PROCLAMAR LA REPÚBLICA!

Per això, l’actual direcció d’Esquerra Republicana ha transformat aquesta diada en la diada del nostre partit. Volem fer una celebració nacional i un dinar popular de caràcter anual, cada 14 d'abril; que siguin un punt de trobada per a tota la militància, per a tots els amics i amigues del nostre partit, per a tots els que comparteixen el nostre projecte de país, el somni de la República Catalana.

Si ahir va ser el dia del partit, el dia d’Esquerra Republicana, tinguem ben present una sola idea, només una. Una idea que m’agradaria expressar en paraules de l’Avi, del pare de la República Catalana; paraules que Macià va pronunciar en el discurs del I Congrés d’Esquerra Republicana, el 16 de febrer de 1932: “Anem a fer Catalunya, no un sol partit. No us separeu per personalismes ni per petiteses. Penseu que anem a edificar un poble i que tan sols ho aconseguirem enlairant els nostres ideals, i fent desaparèixer els odis, que sols destrueixen, suplint-los per l’obra constructiva i l’amor. Anem a fer Catalunya, no un sol partit!”.

Vull acabar aquest escrit agraint, en nom d’Esquerra Republicana, a totes aquelles persones que ahir ens van acompanyar per homenatjar els lluitadors de la República, molt especialment a totes les persones que van intervenir a l’acte, i d’una manera molt afectuosa als familiars del President Barrera i d’en Víctor Torres, especialment a la Raymunda Salle i l’Angelina Barrera.

I també vull tenir una menció pel Pere Vàrias i el Jordi Carbonell que no es van poder atansar a l’auditori. Per tots ells, el millor homenatge: la victòria!

VISCA LA REPÚBLICA CATALANA!

Marta Rovira
Marta Rovira i Vergés Lloc de naixement: Vic (Osona) Càrrecs actuals: Secretària General d'Esquerra Republicana i Diputada al Parlament de Catalunya (portaveu del grup parlamentari d'Esquerra Republicana de Catalunya) Formació i trajectòria personal Llicenciada en Dret, finalitzant la Llicenciatura en Ciències Polítiques i de l’Administració Pública.