Envia a un/a amic/ga:

L'Institut d'Estudis Penedesncs recull el Premi Salvador Armendares 2010

Esquerra-Vilafranca commemora la proclamació de la República

Dimecres 14 d’abril es celebraven els 79 anys de la proclamació de la II República, i Esquerra-Vilafranca ho va commemorar en un sopar al Teatre Cal Bolet.
En aquest acte es va fer el lliurament del II Premi Salvador Armendares, que com ja s’havia fet públic, es va atorgar a l’Institut d’Estudis Penedesencs.
El premi va ser lliurat per el conseller de Cultura Joan Manuel Trasserras al President de l’Institut d’Estudis, Ramon Arnabat. Arnabat va agrair el guardó i el va voler compartir amb tots els membres de l’IEP. Arnabat també va lloar la figura de Salvador Armendares i va apostar per seguir recuperant la memòria històrica i figures com la del doctor vilafranquí. Ramon Arnabat va fer referència a la voluntat d’Armendares perquè el Penedès fos vegueria ja en el període republicà, una reclamació de la qual l’IEP n’és un dels principals impulsors actualment.
La Nit de la República a més, va comptar amb l’homenatge que Esquerra-Vilafranca va fer a dos militants històrics: Llorenç Guilera i Pere Vidal per la seva trajectòria de compromís i fidelitat al país i al partit.
L’acte, que va ser presentat per Toni Regueiro i Maria Rodríguez, va incloure una interpretació del Cant dels ocells de Pau Casals i la interpretació a càrrec de l’actor Jaume Montané de la proclamació de la República feta pel President Macià.
El President d’Esquerra-Vilafranca i candidat a les properes eleccions, Pep Quelart, va manifestar que “aquest és un acte de reafirmació, de reafirmació dels valors republicans que van ser majoritaris als anys 30 i que, avui, són més vigents que mai”.
La Nit de la República, que va congregar més de 120 persones, la va tancar el conseller de Cultura Joan Manuel Trasserras. Trasserras va recordar el fet que Esquerra Republicana va aconseguir ser el partit hegemònic durant la República degut a que va liderar un moviment, el republicà, que s’havia anat formant al llarg de més de cent anys. El conseller va voler emfatitzar que els processos de canvi, com la república o la independència, són processos llargs que requereixen sòlides majories socials per triomfar. Trasserras en aquest sentit va recordar que en l’actualitat l’independentisme és un 15% i, per tant, encara queda molta feina per fer. El conseller de Cultura va defensar una pràctica política radical basada no en els cops de puny o en gesticulacions sinó en la capacitat d’articular un projecte de país constructiu i valent, alhora que va recordar que des del Govern, sovint, no es pot fer el que un vol, sinó el que es pot.
Trasserras va acabar afirmant que mai s’ha de defallir en la lluita per la causa de la llibertat, que també és la causa republicana, i que tot i les dificultats del moment, en cap cas són comparables amb les vicissituds patides durant la República. Trasserras va animar a la militància a treballar i esforçar-se al màxim per poder aconseguir l’objectiu de la llibertat.