Espoli fiscal és espoli social

El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, juga a fer de president. La vida dels catalans i les catalanes, i de tots els ciutadans, però, no és cap joc. Amb els nostres drets, amb el nostre estat del benestar que ha costat tants anys de construir no s'hi juga. Rajoy passarà a la història per haver fet la retallada més gran de la democràcia. Incomplint les seves pròpies promeses electorals: apujant l'IVA, retallant la prestació d'atur, traient les pagues dobles als funcionaris i volent reduir un 33% el nombre de regidors dels ajuntaments. Ja n'hi ha prou.

Cada vegada Espanya ens escanya més. Durant molts anys, els impostos dels catalans han servit perquè l'Estat espanyol basteixi un model econòmic ruïnós, faraònic i centralista. La pertinença a un Estat irresponsable i al llindar de la fallida és una amenaça per al nostre futur com a poble. El 43% dels impostos que paguem els catalans van a Madrid i no tornen. Imaginem-nos tot el que podríem fer amb aquests diners. L'Estat ens espolia des de fa segles. L'any 2009 l'espoli fiscal de Catalunya va ser de més de 16 milions d'euros. L'espoli acumulat a Catalunya des de 1986 és de més de 289 milions d'euros. L'espoli acumulat a Catalunya és de 40.000 euros per persona. Imagineu-vos tot el que podríem fer amb aquests diners. Les obres pendents a comarques gironines com ara el desdoblament de la Nacional II, el nou hospital Trueta, les variants d'Olot i les Preses... serien una realitat. A més a més, no hauríem de retallar les subvencions a les llars d'infants municipals i els nostres joves no veurien com s'incrementa la seva matrícula universitària. Ens estan dilapidant l'estat del benestar. El malbaratament ha generat un dèficit públic crònic que ha buidat les arques públiques, sense possibilitat de finançar polítiques racionals destinades al creixement i a la inversió productiva. L'Estat encapçala “l'índex de misèria” a nivell mundial. La suma de l'atur i el dèficit supera els 30 punts percentuals.

Estan malbaratant els nostres diners per construir quilòmetres i quilòmetres d'autovies a Espanya que són pràcticament desertes, aeroports que gairebé no s'han ni estrenat i quilòmetres en tren de gran velocitat que connecta ciutats sense pràcticament ningú que en faci ús. Mentrestant a Catalunya esperem el corredor mediterrani per connectar les nostres empreses i ports catalans amb Europa. Prefereixen portar l'AVE fins a la frontera amb Portugal abans que unir Castelló i Tarragona. Des de l'any 2000 l'Estat ha destinat 60.000 milions d'euros a construir 5.000 km d'autovies gratuïtes. A Catalunya, zero. Un de cada dos joves catalans no té feina, 837.000 catalans estan a l'atur i un de cada cinc catalans és pobre. Són dades esgarrifoses, que no podem permetre que es vagin fent cada vegada més grans. Catalunya som un país fort, de gent treballadora, amb una economia exportadora i solvent. No hi hauria d'haver cap retallada si gestionés els seus propis recursos. Diem prou.