Recreació històrica a Avinyó

Ahir tingué lloc a Avinyó- alcaldia d'Esquerra Republicana- la Primera Fira dels Matiners. La festa està inspirada en la batalla d'Avinyó una de les més importants que es produiren durant la Guerra dels Matiners. Fa més de 150 anys les capes dominants a Madrid i a Catalunya imposaven un model d'Estat que de liberal només en tenia el nom: creació de províncies, control militar amb la xarxa de telecomunicacions òptiques, creació de la Guàrdia Civil, prohibició del català en diversos àmbits públics, desamortitzacions que van significar la ruïna de molta pagesia de muntanya per la pèrdua de la terres comunals i el coixí que significava la parceria en terrenys dels convents, ruïna dels artesans i protoindustrials de la muntanya davant de les noves indústries i agricultura industrialitzada de les planes, nombrosos nous obrers procedents del camp a les noves fàbriques sense cap dret social etc
Tot el cúmul de circumstàncies expliquen que en la Guerra dels Matiners republicans federals i carlins lluitessin junts contra els isableins representants de l'alta burgesia i dels terratinents aristòcrates i el centralisme.
Doncs bé, sota aquest fons històric, el poble d'Avinyó ha sabut recrear una festa popular revitalitzant una fira multisectorial que s'estava esllanguint.
Aquestes recreacions quan es fan des del màxim rigor històric en els vestits, eines, armes, textos, cançons ... aconsegueixen motivar a totes les entitats del poble que s'hi aboquen afavorint així la creació d'un clima d'eufòria i empatia que, al marge de l'impacte econòmic directe, té un valor intangible incalculable per l'empenta i l'autoestima que dóna a tots els participants. Que en aquests moments que ens toca viure no és poca cosa.
www.matiners.cat

Josep Huguet
Josep Huguet i Biosca va néixer a Manresa –Bages– el 8 de març de 1951. És enginyer industrial per l’Escola d’Enginyers Superiors de Terrassa i llicenciat en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona.

Documents d'interès

Publicacions