Envia a un/a amic/ga:

Fàtues, immigració i màrqueting electoral

La immigració és un fenomen complex que ha de ser abordat amb responsabilitat, seriositat i, sobretot, defugint la demagògia i l’oportunisme. El projecte nacional català té una clara vocació inclusiva i, en conseqüència, no es pot permetre el luxe de deixar ningú de banda. En bona lògica, doncs, es tracta d’afavorir la integració dels nouvinguts al país –en la línia de la llei d’Acollida impulsada recentment pel Govern de Catalunya–, acompanyant aquest procés amb polítiques públiques que evitin la segregació i la guetització de qualsevol col·lectiu. I, en la mesura del possible, optar sempre per l’eficàcia dels fets més que no pas per les paraules buides i grandiloqüents.

L’ús de la immigració en clau electoralista és un truc de molt baixa volada que no contribueix a la dignificació del debat democràtic en una societat oberta. I no penso ara, precisament, en episodis prou coneguts de tothom protagonitzats per responsables del PP i, en una línia no tan xavacana però no menys equívoca, de CiU. Em ve al cap, més aviat, la recent fàtua de Joan Herrera apostant per crear un cordó sanitari contra aquelles forces que “promoguin, subscriguin o donin ales a discursos xenòfobs, racistes o discriminatoris”. Al cap de llista d’ICV se li veu tan el llautó amb aquesta proposta, realitzada, prou que es veu, amb un manual de màrqueting electoral bàsic a la mà, que no val la pena perdre massa temps a analitzar-la.

El fracàs de la via autonomista posa les diferents forces polítiques davant el mirall amb vista a les properes eleccions al Parlament de Catalunya. Esquerra aposta decididament per avançar cap a l’exercici del dret a decidir. CiU i PSC es limiten a fugir d’estudi amb jugades de vol gallinaci i creuen els dits per tal que el Tribunal Constitucional no dicti la sentència contra l’Estatut abans de la celebració dels comicis. Els amics d’ICV, tan incapaços com d’habitud de distanciar-se dels dos principals partits del bloc autonomista en temes d’Estat, miren de sobresortir en alguna cosa i no han trobat res millor on agafar-se que la qüestió de la immigració. És una llàstima perquè amb la seva tria, purament gestual, facilota, interessada i gens imaginativa, qui hi perd és el país.

*Il·lustra aquest post l’obra de Marià Fortuny Encantador de serps (1869).

Eduard López
Càrrec actual a Esquerra Vicesecretari general de Coordinació Interna i Territori Formació i trajectòria personal Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona.