Envia a un/a amic/ga:

El dia internacional de la pau, l'ICIP i el Castell de Montjuïc

El 21 de setembre es celebra el Dia Internacional de la Pau arreu del món, establert originàriament el 1981 en una resolució de l’Assemblea General de Nacions Unides perquè coincidís amb la inauguració del seu període de sessions cada setembre, però fixat definitivament l’any 2001 per unanimitat de l’Assemblea, amb la voluntat de que el 21 de setembre de cada any s’observés un dia de cessament de foc i de no violència en tot el planeta.

Aquest any, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha commemorat la data posant en marxa l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), la institució catalana de recerca, de divulgació i d'acció que ha de promoure la cultura de la pau en la societat catalana i en l'àmbit internacional, i fer que Catalunya tingui un paper actiu com a agent de pau en el món.

El passat 17 de setembre va tenir lloc la primera reunió de la Junta de Govern de l’ICIP, i la seva constitució significa l’inici de la primera institució especialitzada en temes de pau de tot l’Estat espanyol. Aquesta institució pública i independent es dedicarà a la promoció de la cultura de la pau, la mediació en conflictes, el suport a les entitats i moviments socials, la recerca científica en aquest àmbit, l’assessorament de les administracions i la formació de persones expertes en resolució de conflictes.

L’endemà de la posada en marxa de l’ICIP es reunia el Consell Català de Foment de la Pau, l’organisme de participació de la societat catalana en la política de foment de la pau de l’administració pública a Catalunya. I ho feia per tractar, entre d’altres, de la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona de posar en marxa un Centre Internacional per la Pau, que segons els seus responsables haurà de ser un espai per experimentar la pau, el diàleg, la formació i la recerca en la prevenció, gestió i resolució de conflictes, així com per fomentar la cultura de pau.

Malauradament, la iniciativa de l’Ajuntament no ha estat fruit d’un ampli debat participatiu com ho ha estat la posada en marxa de l’ICIP, sinó més aviat una resposta a les condicions posades pel Ministerio de Defensa del Regne d’Espanya per poder cedir definitivament la propietat i us del Castell de Montjuïc. Una concepció ben diferent a la de l’ICIP, un projecte iniciat a finals dels anys 80 a proposta de la Funcació per la Pau, previst per la de la Llei de Foment de la Pau de 2001 i dotat d’una llei específica de creació de l’ICIP el novembre de 2007.

Sempre és bo celebrar el retorn a la propietat civil d’un edifici emblemàtic (i durant molts segles d’infausta memòria) com és el Castell de Montjuïc. I de ben segur que una bona manera de retre homenatge als catalans que allí foren afusellats i empresonats, o els que foren bombardejats des de l’artilleria del Castell, és dedicar-lo a la tradició antimilitarista del poble català. Benvingut sigui, doncs, un museu per la pau al Castell de Montjuïc. Però el que no té cap sentit, tal i com deia la Presidenta de la Federació Catalana d’ONG de Pau, Tica Font, davant dels representants del consistori, voler crear unaltre organisme que faci el mateix que podria fer l’ICIP, i continuar amb la tradició tant nostra de fer un xiringuito per cada administració que faci la competència al xiringuito de l’administració del costat.

Una bona manera de celebrar aquest dia internacional de la pau en temps de crisi econòmica seria coordinar millor les institucions i no iniciar una nova pugna entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, tot estalviant-nos la creació de dos organismes per fer exactament el mateix.