Ple extraordinari sobre els usos de La Fassina de Can Guineu (1). Posicionament d'ERC

Ahir vam celebrar el ple extraordinari sobre els usos de la Fassina de Can Guineu.

Des d'Esquerra, vam posicionar-nos així:

Ens trobem en el primer ple extraordinari d’aquesta legislatura a petició d’un Grup Municipal, en aquest cas d’ERC, amb el suport del GM del PSC, per tal de possibilitar el 1/3 necessari per demanar-ne la celebració.

El Ple és per debatre els futurs usos de La Fassina de Can Guineu, que va ser adquirida per l’Ajuntament en la darrera legislatura.

En aquesta legislatura, l’equip de Govern ha iniciat algunes iniciatives per convertir La Fassina en Museu del Cava, i en els darrers mesos, ha accelerat la marxa per inaugurar “quelcom” abans de les eleccions del 2011.

Per què ERC ha demanat un debat sobre la Fassina?

-         Per què estem parlant d’un projecte de 12 Milions d’Euros, segons informa la Vanguardia aquest cap de setmana, segons es desprèn, de declaracions de l’alcalde Joan Amat i la Regidor Ester Parella.
-         La FALTA D’INFORMACIÓ en tot aquest procés ha estat evident i és vergonyós que un projecte d'aquesta envergadura ens n'haguem d'informar per mitjans de comunicació. Com pot ser que aquesta xifra no hagi sortit abans? Com pot ser que no s’hagi informat ni a les comissions municipals ni al Patronat de Turisme?
-     De ben segur, avui en sabrem més de coses, i denotarà encara més l'obscurantisme que guia aquesta legislatura.

En efecte, estem parlant del projecte més important econòmicament parlant, dels que s’han realitzat en els 30 darrers anys, d'ajuntaments democràtics, i tantmateix ha calgut un ple extraordinari de l'oposició per parlar-ne obertament.

Quina posició manté ERC respecte a un Museu del Cava?

Sempre hi hem estat a favor. Si recorden, en l’aprovació Inicial del Pla General, aprovada amb els vots d’ERC, CIU i AMI, el desembre de 2007, se situava un equipament turístic a les Caves Montesquis, tal com defensava el redactor del POUM Joan Antoni Solans. Un edifici modern, ampli, polivalent i amb gran capacitat logística per als visitants.

Aquesta opció però, va ser maldestrament negociada per l’alcalde Joan Amat qui renuncià posteriorment a la idea. Joan Amat, serà recordat per moltes coses, algunes bones i altres de dolentes, però certament, Sant Sadurní li deurà molt a la seva nula convicció negociadora:
Exemples:
-Els terrenys de Covides com a segona zona esportiva. Encara n'esperem la reunió que es va comprometre quan vam aprovar el POUM.
-Els terrenys de la fragmentadota del conveni de l’Ave amb Foment. Joan Amat sempre ha fet cas a ulls clus de FOMENT, i sembla que aquests, li paguen, amb la mateixa moneda que l'alcalde ens tracte a nosaltres. El típic en prenc nota!
-La seu del consell regulador del Cava a Can Guineu. La qual segons l'alcalde els cavistes hi renuncien, i s'eternitza la reunió que es va comprometre de fer entre els Grups Municipals i els cavistes. Però que La Vanguardia, altra vegada, també indica com una realitat.
-Les negociacions del CAP. On sorprenentment, tant PP com el Govern s'entesten a glorificar com a seu, l'obertura del Cap de 9 a 12 de la nit. Com si a la reunió amb el Departament no quedés clar qui prenia totes i cadascuna de les decisions. El Departament de Salut. Baixin del burro, si us plau!
- O els habitatges del Pla d'en Mestres, on tot i les gestions que ens confessa el regidor Rando, no se n'ha ha extret res.

Quines potencialitats té la Fassina de Can Guineu?.

La Fassina de Can Guineu, és un patrimoni arquitectònic de la vila i la seva recuperació ha estat un encert. Però La Fassina, amb menys de 1000 m2 útils com a Centre Turístic, amb impossibilitats de créixement en un futur, amb el celler hipotecat per la necessitat de ser polivalent i amb dificultats d’accessibilitat logística (on aparcaran les desenes d’autocars diaris que segons l’alcalde visitaran el centre?), no donarà la talla enfront realitats ben planificades com el VINSEUM, amb 5000 m2, 24 milions d’euros de pressupost assegurats i un pla d’actuació definit i traçat.

Posem exemples. El nou edifici de serveis de la fassina, planificat i executat a tota màquina, costarà a l'Ajuntament 1M d'E. L'edifici és dues vegades més petit que el Casal d'Entitats, però costa una vegada i mitja més!.

Seguim comparant. Entre el nou edifici (de serveis) i La Fassina, no arriben als 2500 m2 que pot ser edificacable l'equipament de la Plaça Nova. Saben que en pensa l'alcalde d'aquest equipament de la plaça nova?, que és petit, per acollor-hi la nova biblioteca i l'arxiu municipal (ben al contrari que la Diputació i que els tècnics locals) i en canvi, no objecte en aquest sentit en relació a la Fassina. Sorprenent oi? hom d'això en dic hipocrasia.

On és el Pla de Viabilitat?

Nosaltres no l’hem vist. El més semblant, és el sístemàtic recordatori que hem d’aconseguir que una part dels visitants anuals que reben les caves de sant sadurní, entrin a dins de la vila. Res a dir. Fins aquí hi estem d’acord.

Però, on és el Pla de viabilitat?

Alguna vegada l’alcalde ha insinuat que el Museu podria rebre 25.000 visitants l’any i segons la Vanguardia es desprenen 70.000 visitants. Dades que ho corroborin? Estudis econòmics? Estudis sociològics? CAP, RES. ÉS posible i raonable que un projecte de 12 milions d’euros no es plantegi un Pla de Viabilitat?

Això no cap, ni al cap d'aquest equip de govern. mirin:
- segons informacions d’aquesta setmana, l’alcalde anunciava que es farà un pla de viabilitat per la construcció d’un pitch¬putt municipal a Can Mas de la Riera?

- durant la legislatura 1995-1999 EL GOVERN erc-ciu va procedir a fer un Pla de viabilitat del Parc temàtic del Cava, que com diu La Vanguardia, no va atreure les inversions necessàries i per aquest motiu s'hi va renunciar.

- la normativa que està treballant l’àrea de cooperació municipal s’exigirà a les ONG que presentin un Pla de Viabilitat, si nosaltres no ens l’exigim a nosaltres mateixos?

Per tant, perquè en aquest projecte, no s'ha fet cap pla de viabilitat?

Però clama al cel, que avui, tot i havent ja una data marcada per inaugurar “quelcom” no haguem assegurat ni un euro de subvenció ni haguem assegurat atreure ni un euro d’inversió? Com pot ser que el sector del cava no s'hi hagi sumat?

Un any i mig abans de la pretesa obertura electoral, que no hi hagi res d'això és una bogeria, una negligència i una irresponsabilitat. I Sant Sadurní necessita respostes.

Pretenen hipotecar la vila per tota la propera legislatura?
Pretenen posar tots els ous a la mateixa cistella? Això es desprèn de les declaracions de la regidora quan diu que "l'Ajuntament està jugant fort" en aquesta iniaciativa per diversificar l'economia. Digui'ns, quant de fort, està disposat aquest ajuntament? Quines són les "línies vermelles" que no traspassarem per evitar la banca rota?

Per cert, ens sorprèn que d'aquest projecte, la regidora de Turisme en digui "diversificar l'economia". Farien bé de mirar enrera, quan el PSC pretenia diversificar l'economia amb un Parc Temàtic del Cava, i com llavors, vostès i nosaltres, negàvem que una iniciativa turística basada en el sector del cava, fos diversificar l'economia. Que els hi ha passat sr Romero? tant han canviat vostès en només uns anys?

I quin paper hi tindrà la ciutadania?
Aquest és un altre aspecte que definitivament els treu la careta. principalment a AMI i a Isidor Rando. Hagués estat una gran oportunitat, aprofitar aquest projecte per fer un procés participatiu, ambiciós i creïble. Però tampoc ha estat així. Per dues raons.
1- CIU mai s'ha cregut ni mai es creurà ni la renovació política ni la implicació ciutadana.
Segon, AMI i el regidor Rando, no tenen cap poder de convicció en aquest procés. Sr Rando, recorda com es va assebentar de la proposta de concurs museïstic de la Fassina? Nosaltres si. Just quan l'alcalde havia informat a la resta de grups municipals va indicar-nos que vostè encara no en sabia res, però era igual.

Resumint. Avui, en la pitjor crisi que hem conegut mai, és una temeritat, fer les coses ràpid i malament i que a sobre ho pagui el poble, per un caprici "personal" que té data de caducitat.

Sr Amat, miri si el coneixem, els d'Esquerra que vam avançar fil per randa la seva actitud en aquesta legislatura, durant la seva darrera presa de possessió d'alcalde. Miri si el coneixem, que vam negar-nos a tornar a estar a un govern on hi fos vostè, per què sabiem que res, tornaria a ser igual, ni normal, ni transparent, ni creïble.

Tenen tota la legitimitat per projectar, programar i executar allò que creguin oportú, però dins els paràmetres d'eficiència que marquen els cànnons "del bon govern".
Reflexionin, quants anys va necessitar el Casal d'entitats per ser una realitat? o el pavelló esportiu? o la piscina municipal? o la Biblioteca? Creuen que un projecte moltes vegades més car, pot costar molts menys anys que els que he anomenat?

Córrer, com vostès estant fent, per tal de tallar la cinta, ni els reportarà guanys electorals ni els reportarà reconeixaments. Només, més maldecaps dels necessaris a qui li pertoqui retrobar el fil. Clar que ja sabem lo poc que li importa el demà a vostè, que sol resumir amb un clar "Ja s'ho farà qui vingui"!

comentaris

JOSEP 24.10.6041 | 12.48 h
Vaig escoltar el Ple per la ràdio, molt interessant, no sabía que us diguessiu tantes coses a la cara amb públic, em pregunto si quan sortiu del ple sou tant amics, ó queda el sabor amarg a la boca. Albert, deu ni do el fort que vas carregar, però si jo hagués parlat t'asseguro que haguessin quedat més que pentinats, però en fi, a mí la política no m'agrada. Però em va agradar la teva intervenció, perque li vas tocar "una mica els collons" al joan amat, però només una mica.

Albert Prat 27.07.2009 | 15.36 h
Josep, Tota la legislatura ve sent així. Afortunadament, aquestes tensions, es produeixen al Ple, perquè és el lloc on defineixes els teus posicionaments i arguments a la ciutadania. Portes endins, la tensió es calma, i lluny d'abraçar-nos ens comportem amb prou normalitat, mantenint un cert distanciament, propiciat pel gran desencontre i distanciament polític i personal que hi ha hagut els darrers anys.

Teresa Mª 28.07.2009 | 21.17 h
Totalment d'acord amb el vostre posicionament. Felicitats per la iniciativa de convocar el Ple extraordinari, i sobretot per la intervenció al Ple.