El Forat econòmic de la casa dels avis. Què, Qui, Com.

Aquesta setmana s'ha informat del tancament econòmic del pressupost de 2011 a la casa dels avis, amb un dèficit de més de 165.000€. Més d'un any i mig després d'un dels plens de més mal record de la passada legislatura.

Parlo del ple d'aprovació de taxes 2010. De fet aquell ple, les taxes no s'aprovaren, justament per l'augment previst a la casa dels avis. Ho feren uns dies després, per la mínima i gràcies al vot doble de l'alcalde en cas d'empat. La discusió, però, no era tant, si el cost de les places privades havia d''augmentar fins els 1800€ (un 30€), que de fet fou el quê es tractava, sinó el model econòmic en què s'havia de basar la casa dels avis per neutralitzar la previsió de dèficit del futur pressuppost 2011 a resultes d'un augment de personal per tal de complir amb els criteris de les residències de gent gran.

Ja en aquell moment, i números en mà, qüestionàvem que amb l'augment de la taxa de les noves places privades fos suficient i donàvem l'alternativa de negociar el canvi de titularitat de places privades (llavors 49) a públiques (27). Però CIU, que gestionava els quartos i la casa dels avis, de forma arrugant ens va despreciar totes les aportacions.

En el pressupost de CIU i AMI (aprovat novament amb empat) es reflectia un augment d'ingressos per l'augment de la plaça privada basant-se en la renovació de 20 places privades però no havent-hi prou amb això s'augmentà una partida fins a més de 100mil € la previsió d'ingressos per el centre de dia. Tot, aprovat nòvament amb empat a vots positius i negatius i l'abstenció tàctica del PP afavorint-ne l'aprovació.

No només no ha estat així, sinó que la crisi sumat amb el fort increment de preu de les noves places, ha fet que durant la major part de l'any 2011 i fins ara hagin hagut 3 places privades no ocupades, amb el consegüent decrement d'ingressos i malgrat que s'han anat aconseguint canvis de titularitat de places públiques. Quant als ingressos del servei de dia només s'ha cobert un 23% del previst. Un periodista, en la roda de premsa ens preguntava si el govern de CIU i AMI s'havia inflat la partida expressament. Tot plegat és allò de desvestir un sant per vestir-ne un altre que tantes vegades els vam dir des de l'oposició. Ara s'ha confirmat.

I ara què? Ja hem anunciat un pla de sanejament que ha de comportar vàries accions. La primera no fer-se trampes al solitari i posar totes les cartes sobre la taula. En segon lloc plantejar amb la Generalitat (ja hi han hagut els primers contactes amb el Parlament) un canvi de titularitat de places privades a públiques. Tercer, reduir despeses ordinàries, principalment en aquelles subcontractes que s'han d'anar renovant i que fa anys que es prorroguen, i que ja tenim en aquests darrers mesos .

Esperem que els errors del passat i les ànsies de discrepar de tot el que el nou govern vol millorar, es deixin de banda. Costarà que alguns acceptin els seus errors i la poca transparència en els moments claus. Com a mínim, ara hi ha un govern fort, amb la ruta clara.